banner

Σπόρι ονομάσαμε την αναζήτηση της δημιουργικής συνύπαρξης παιδιών και ενηλίκων με στόχο την ελεύθερη, ατομική και συλλογική εξέλιξη των παιδιών και τη διαρκή αυτοβελτίωση των ενηλίκων.

Το εγχείρημα αποσκοπεί αφ’ ενός στο να δημιουργηθεί άμεσα  ένας αυτοδιαχειριζόμενος, μη κερδοσκοπικός χώρος καλλιέργειας και έκφρασης (συναισθηματικής, νοητικής, σωματικής) για παιδιά προσχολικής ηλικίας και αφ’ ετέρου στο να τεθεί στην τοπική και  την  ευρύτερη κοινωνία ένας προβληματισμός – ερώτηση – δράση  σχετικά με τα θέματα:  παιδική ηλικία, οικογένεια, (προ)σχολική ιδρυματοποίηση, ομοιόμορφη διαμόρφωση ατομικισμών σε ανταγωνισμό.

«Στη δυτική κοινωνία τα παιδιά αναπτύσσουν έντονα τα χαρακτηριστικά της ατομική τους υπεροχής και επικράτησης, σε αντίθεση με την αίσθηση της κοινότητας που υστερεί σημαντικά. Όμως η ανάπτυξη της συλλογικής ύπαρξης θα πρέπει να έχει πρακτικό αντίκρισμα για το παιδί, έτσι λοιπόν θα πρέπει να είναι αλληλένδετη με μια πραγματική κοινότητα ανθρώπων. Η κατάλληλη ηλικία για την ανάπτυξη της αίσθησης αυτής είναι το τέταρτο και πέμπτο έτος του ανθρώπου. Στην ηλικία αυτή το παιδί διαμορφώνει την γενικότερη στάση του απέναντι στο περιβάλλον. Κι αν εμείς οι ενήλικες χάσαμε το παράθυρο της ευκαιρίας για την φυσική αίσθηση της κοινότητας, ας μην σταθούμε εμείς εμπόδιο στα παιδιά μας να βιώσουν με την φυσικότητα που τους αξίζει αυτό το αυτονόητο βίωμα, που εμείς τώρα διεκδικούμε να το κατακτήσουμε αναδρομικά..» [απόσπασμα από το παιδαγωγικό πλαίσιο του «Μικρού δέντρου» αντίστοιχου συλλογικού εγχειρήματος στη Θεσσαλονίκη].

Μέσω της μελέτης της θεωρητικής και πρακτικής έρευνας που έχουν κάνει διάφοροι επιστήμονες-παιδαγωγοί  που τοποθετούν την ελεύθερη ανάπτυξη του ατόμου στο κέντρο του προβληματισμού τους, επιδιώκουμε το Σπόρι να αποτελέσει μία από τις δομές που χρειάζεται να δημιουργηθούν, ώστε να αναδειχθεί ένας άλλος τρόπος προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας βασισμένος στη χαρά, στη διαφορετικότητα και την αλληλοσυμπλήρωση όπου:

– τα παιδιά μαθαίνουν να αυτοεξυπηρετούνται, να συνεργάζονται και να επιλύουν καταστάσεις μόνα τους. Εργάζονται για την καθημερινή ζωή του σχολείου, δεν τα βρίσκουν όλα έτοιμα, μα εργάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε η εργασία να είναι το ακριβώς αντίθετο της αγγαρείας, να είναι δηλαδή  «κάτι το ενθουσιαστικό που εξυπηρετεί τις ανάγκες της ζωής».

– καλλιεργείται η φαντασία των παιδιών μέσω της καθημερινής, βιωματικής πρόσβασης σε όσο το δυνατόν περισσότερες μορφές τέχνης.

– τα παιδιά επιλέγουν με τι θα ασχοληθούν, ενώ οι ενήλικες φροντίζουν ώστε να υπάρχουν ποικίλα ερεθίσματα, στο σωστό χώρο και στην κατάλληλη ποσότητα με στόχο τα παιδιά να εξερευνούν , να αυτοδιορθώνονται  και να μάθουν να μαθαίνουν.

– οι ενήλικες δεν είναι εκεί για να «διδάξουν» αλλά για να δώσουν αγάπη άνευ όρων και γνώση όταν τους ζητηθεί.

– ο ενήλικας παρατηρεί, αυτομορφώνεται και αναζητά τρόπους για να βοηθήσει το παιδί να αυτοπραγματωθεί  σε ασφαλές πλαίσιο.

– ο φόβος, η βία, ο εγωκεντρισμός  όχι μόνο δεν καλλιεργούνται αλλά αντικαθίστανται μέσα από δραστηριότητες που οδηγούν στο γέλιο, το σεβασμό και την αρμονική συνύπαρξη.

– ακούγονται και οι πιο χαμηλόφωνες προτάσεις και τα παιδιά μαθαίνουν τόσο να δέχονται όσο και να δίνουν βοήθεια.

– οι αποφάσεις τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων λαμβάνονται με οριζόντιο τρόπο μετά από συζήτηση στη συνέλευση.

Το Σπόρι θέλει να απαρτίζεται από ανθρώπους διαφόρων ειδικοτήτων:

– που προσεγγίζουν και προσφέρουν τη γνώση χωρίς βία

– που βλέπουν τα παιδιά ως πολύτιμους συνοδοιπόρους στο ταξίδι της αυτοβελτίωσης.

Επιθυμία μας είναι το εγχείρημα αυτό, αναδεικνύοντας δυσκολίες και λύσεις, να αποτελέσει έναυσμα και για άλλες τέτοιες προσπάθειες για το στάδιο τόσο της προσχολικής όσο και της σχολικής ηλικίας.

banner

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s